Týždeň 2025-03

O závody VW sa zaujímajú výrobcovia z Číny
Čínske úrady a automobilky majú údajne záujem o kúpu jednej z "nechcených" tovární Volkswagenu v Nemecku. Cieľom tohto kroku je rozšíriť vplyv Číny v prestížnom nemeckom automobilovom priemysle a vyhnúť sa clám EÚ na elektromobily dovážané z Číny. Volkswagen zvažuje predaj svojich tovární v Osnabrücku a Drážďanoch, ale zatiaľ neboli predložené žiadne konkrétne ponuky. Rozhodnutie môže závisieť od postoja novej nemeckej vlády k Číne po nadchádzajúcich voľbách.

Nová Tesla Y sa už vyrába v Berlíne
Spoločnosť Tesla vyrobila prvý Model Y „Juniper“ vo svojej berlínskej továrni Gigafactory a vozidlo podpíše 12 000 zamestnancov, ktorí tam pracujú. Nový dizajn Modelu Y, ktorý bol predstavený minulý štvrtok, je k dispozícii v Číne, Austrálii a na ďalších okolitých trhoch. Tesla zatiaľ neoznámila, kedy bude nová verzia dostupná mimo Ázie a južného Pacifiku. Manažéri v berlínskej továrni Gigafactory však informovali zamestnancov, že výroba nového Modelu Y sa začne už tento týždeň.

Kia odkladá prístup k nabíjačkám pre modely EV6 a EV9 na 1. štvrťrok 2025
Spoločnosť Kia odložila zavedenie prístupu k nabíjačkám Tesla Supercharger pre svoje modely EV6 a EV9 z 15. januára 2025 na prvý štvrťrok 2025. Kia sa tiež pripravuje na uvedenie aktualizovaných verzií modelov EV6 a EV9 s nabíjacími portmi NACS, ktoré používa aj Tesla vo svojich vozidlách. Majitelia týchto modelov mali získať prístup k viac ako 16 000 nabíjačkám Tesla Superchargers, ale odklad to posunul. Oddelenie pre styk s verejnosťou spoločnosti Kia potvrdilo meškanie s odvolaním sa na technické problémy a problémy v dodávateľskom reťazci.

BMW zvyšuje predaj elektrických vozidiel
BMW Group si v roku 2024 udržala svoju pozíciu s 426 594 dodanými plne elektrickými vozidlami a 13,5-percentným nárastom predaja BEV. Značka BMW dosiahla tiež dvojciferný rast predaja BEV s 368 523 elektromobilmi. Predaj elektromobilov (EV) BMW v roku 2023 vzrástol o 11,6 % a dosiahol 376 183 nových EV, čím sa takmer vyrovnal predchádzajúcemu roku. Hoci rast BMW zostáva silný, spomalil sa v porovnaní so 108 % nárastom v rokoch 2021 až 2022. Naopak, spoločnosť Mercedes-Benz zaznamenala 23 % pokles predaja BEV pre svoju divíziu osobných automobilov.

Tesla znižuje výrobu modelu Cybertruck
Tesla znižuje výrobu vozidiel Cybertruck v Gigafactory Texas a presúva pracovníkov na výrobu Modelu Y z dôvodu nahromadenia zásob vozidiel Cybertruck. Napriek pôvodným plánom na výrobnú kapacitu 250 000 Cybertruckov ročne s možným rozšírením na 500 000 kusov predala Tesla v prvom roku (2024) len 40 000 kusov. Spoločnosť požiadala zamestnancov, aby prešli na výrobu Modelu Y s cieľom uspokojiť dopyt.

Tesla Model Y sa stal najpredávanejším automobilom v Číne v roku 2024
Tesla Model Y sa stala najpredávanejším automobilom v Číne v roku 2024 s počtom 480 309 predaných kusov, čo predstavuje 5,24 % nárast oproti roku 2023. Napriek globálnemu poklesu dopytu sa čínsky predaj prudko zvýšil pred uvedením nového variantu „Juniper“. Naopak, v krajinách ako Nórsko, Island a Luxembursko predaj výrazne klesol v dôsledku starnutia modelu. Tesla zaznamenala silný finiš v decembri 2024, keď sa v Číne predalo 61 881 kusov.

Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike
Plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike nie je novinkou pre tých, ktorí sledujú stav elektromobility v krajinách. Po prvý raz bol oficiálne prezentovaný už v roku 2019 a odvtedy prešiel viacerými úpravami. Vo svojej aktuálnej podobe bol vládou SR schválený ešte počas júna 2023, kedy v rámci materiálu došlo aj k vytýčeniu časových rámcov pre jednotlivé opatrenia.
Kľúčovou informáciou je, že plán obsahuje 16 opatrení zameraných na podporu elektromobility. Medzi tie najčastejšie prezentované patria dotácie na podporu nákupu elektromobilov, zmena výšky sadzby dane z príjmu zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu na súkromné účely (implementované), zmenu pravidiel pre účtovanie nabíjania firemných vozidiel na súkromných nabíjačkách (implementované), návrh používateľských výhod pre majiteľov vozidiel so „zelenými EČV“ či finančné opatrenia na budovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov (UFC), ako aj budovanie verejnej nabíjacej infraštruktúry vo forme AC a DC nabíjacích staníc (zdanlivo na mŕtvom bode).
Niektoré zo schválených opatrení sa postupne posúvajú vpred, pri iných nedošlo k žiadnej badateľnej zmene. V ostatnej dobe pozitívne správy nastali v prípade dlhodobo spomínaného komponentu A1: Národná sieť ultrarýchlonabíjacích bodov. Ten počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách respektíve takzvaných TEN-T koridorov.
