Týždeň 2025-05

Týždeň 2025-05
Porsche Taycan GTS
🚗
Porsche Taycan dosiahlo svoj štvrtý Guinnessov rekord, zatiaľ čo Volkswagen zrušil uvedenie elektrického sedanu ID.7 na americký trh. Slovensko zaznamenalo 53 % nárast počtu elektrických vozidiel na cestách v roku 2024, Tesla oznámila výrazný pokles zisku a Kia oznámila uvedenie modelu EV2 na trh v roku 2026.

Porsche Taycan získal svoj štvrtý Guinnessov rekord

Spoločnosť Porsche dosiahla nový titul Guinnessových rekordov za najdlhší nepretržitý drift elektrického vozidla na ľade. Taycan GTS, riadený inštruktorom Jensom Richterom, absolvoval 132 kôl v kontrolovanom pretáčavom šmyku, pričom 17,503 kilometra prešiel za 46 minút. Tento pozoruhodný výkon, ktorý sa uskutočnil v arktickom centre Porsche vo fínskom Levi, znamenal štvrtý Guinnessov rekord pre športové elektrické vozidlo. Pokus o prekonanie rekordu čelil výzvam, vrátane zhoršujúcich sa podmienok na ľade, ktoré viedli k prerušeniu prvého pokusu. Pri druhom pokuse, pri nižších teplotách, však Taycan GTS úspešne udržal kontrolovaný drift, čím výrazne prekonal predchádzajúci rekord 14,809 km. Pod dohľadom oficiálneho rozhodcu z Guinnessovej knihy rekordov sa pokus uskutočnil na špeciálne pripravenom driftovacom kruhu s priemerom 59 metrov s pneumatikami Michelin s milimetrovými hrotmi. Na presné sledovanie vzdialenosti a činnosti vodiča sa používalo profesionálne meracie zariadenie GPS.

Porsche Taycan: New Guinness World Records™ title on ice
Porsche set a Guinness World Records title for the longest continuous vehicle drift on ice by an electric vehicle: At the wheel of a Taycan GTS, instructor Jens Richter managed to complete a total of 132 laps in controlled oversteer.

Volkswagen ID.7 sa nebude predávať v Amerike

Volkswagen oficiálne zrušil uvedenie svojho elektrického sedanu ID.7 na trh v Severnej Amerike, pričom ako hlavný dôvod uviedol „pretrvávajúce náročné podmienky pre elektrické vozidlá“. Model ID.7, ktorého uvedenie na trh sa pôvodne plánovalo na rok 2024, nedávno však bolo oznámené rozhodnutie úplne zrušiť uvedenie na trh. Volkswagen sa rozhodol zamerať na predaj modelu ID.7 v Európe a Číne, kde sa mu darí. Zrušeniu zrejme prispel aj fakt, že v Severnej Amerike sú modely sedan v porovnaní s vozidlami SUV menej populárne. SUV Volkswagen ID.4 bolo ich hlavným modelom v tomto regióne, ale aj ono čelilo problémom. Napriek neúspechu je Volkswagen naďalej oddaný svojej stratégii elektrických vozidiel a v budúcnosti plánuje uviesť nové modely EV.

After delays, the VW ID.7 now won’t be coming to the US at all
VW’s electric sedan was supposed to come out in 2024, but was delayed indefinitely. Now it’s definite: it’s never coming to North America.

Počet elektromobilov na Slovensku prekročil 15-tisíc

K 31. decembru 2024 bolo na slovenských cestách 15 476 batériových elektrických vozidiel (BEV), čo predstavuje 53 % nárast v priebehu roka. Tento pozoruhodný percentuálny nárast odráža rast v rámci malého vozového parku, keďže aj tisíc nových vozidiel môže vytvoriť výrazný medziročný rozdiel. V prvom a druhom štvrťroku 2024 bol zaznamenaný výrazný nárast, keď bolo zaregistrovaných 2 571 vozidiel BEV, čo je o 28 % viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Druhá polovica roka bola ešte silnejšia, keď sa zaregistrovalo 2 809 nových vozidiel, pričom štvrtý štvrťrok bol s 1 483 novými registráciami najlepší v histórii elektromobilov na Slovensku a rekordným mesiacom bol október s 567 novými vozidlami. Riaditeľ spoločnosti SEVA Patrik Križanský komentoval zrýchlenie adopcie na konci roka 2024, čo naznačuje zvýšený záujem vodičov a firiem o bezemisnú dopravu. Zdôraznil, že počet BEV sa za dva roky takmer strojnásobil, k čomu prispeli nielen technickí nadšenci, ale aj širšia modelová ponuka, lepšia nabíjacia infraštruktúra a ekonomické stimuly.

Počet elektromobilov na slovenských cestách prekročil 15-tisíc - SEVA
k 31. decembru 2024 jazdilo na slovenských cestách 15 476 batériových elektromobilov

Tesla zverejnila výsledky za rok 2024

V roku 2024 zaznamenala spoločnosť Tesla 6 % pokles tržieb z predaja automobilov na 77 miliárd USD. Napriek tomu sektor solárnych panelov a batériových úložísk zaznamenal výrazný 67 % nárast a dosiahol tržby 10 miliárd USD a služby vzrástli o 27 % a priniesli 10,5 miliardy USD. Celkovo celkové príjmy spoločnosti Tesla vzrástli o 1 %, pričom cena jej akcií sa za rovnaké obdobie zvýšila o 103 %. Hrubý zisk však klesol o 1 % a čistý zisk sa prepadol o 53 % na 7,1 miliardy USD, čo pre Teslu znamená najhorší rok od roku 2021. Aj voľný cashflow klesol o 18 % na 3,6 miliardy USD, pričom 2,8 miliardy USD zo zisku pochádzalo z predaja regulačných kreditov iným výrobcom automobilov. Tesla svoje zlé finančné výsledky pripísala zníženým priemerným predajným cenám a zvýšeným prevádzkovým nákladom na projekty v oblasti umelej inteligencie a robotiky, ktoré neprispeli k hospodárskemu výsledku spoločnosti. Zaujímavé je, že predaj automobilov spoločnosti Tesla stále tvoril 77 % jej príjmov, a to aj napriek tvrdeniam generálneho riaditeľa Elona Muska, že Tesla je teraz spoločnosťou zameranou na umelú inteligenciu. Na rok 2025 spoločnosť Tesla vyslovila odvážne predpovede vrátane 50 % nárastu tržieb z úložísk energie a 60 % nárastu predaja automobilov, a to aj napriek zastaranému portfóliu modelov. Investori na tieto oznámenia reagovali pozitívne, pričom akcie spoločnosti Tesla po skončení obchodovania na trhu vzrástli.

Tesla’s 2024 financial results are out—and they’re terrible
40 percent of its profit came from selling regulatory credits.

Kia uvedie model EV2 v roku 2026

Spoločnosť Kia potvrdila, že model EV2 uvedie na trh v januári 2026. Tento nový model je súčasťou stratégie spoločnosti Kia „EV pre všetkých“, ktorej cieľom je ponúkať cenovo dostupné elektrické vozidlá. Model EV2 sa bude vyrábať v prvom európskom výrobnom závode spoločnosti Kia v Žiline na Slovensku. Generálny riaditeľ spoločnosti Kia Ho-Sung Song zdôraznil dôležitosť výroby cenovo dostupných elektromobilov a spomenul, že EV2 bude mať v Európe cieľovú cenu približne 30 000 USD a v Kórei až 15 000 USD. Očakáva sa, že EV2 bude kompaktné a efektívne elektrické vozidlo, ktoré má sprístupniť elektrickú jazdu širšiemu publiku. Prvé zachytené fotografie počas testovacích fáz naznačujú elegantný dizajn podobný modelom Kia EV3 a EV5. EV2 bude vybavený pokročilou technológiou batérií, možnosťou rýchleho nabíjania a špičkovými funkciami zameranými na zvýšenie komfortu a bezpečnosti vodiča. Očakáva sa, že toto uvedenie na trh bude mať významný vplyv na európsky trh s elektromobilmi a podporí širšie prijatie elektrických vozidiel medzi zákazníkmi.

Kia will officially launch its cheaper, smaller EV2 in January 2026
It’s official. Kia has now confirmed plans to launch the EV2 next January. The electric SUV will be an even…

Audi a Porsche by mohli vyrábať autá v USA

Audi a Porsche v súčasnosti na rozdiel od koncernu Volkswagen nevyrábajú autá v USA. Vzhľadom na clá na dovoz automobilov, ktoré ohlásil americký prezident Donald Trump, by sa to mohlo stať problémom. Audi a Porsche doteraz vyrábali len mimo USA - Porsche dokonca len v Európe. Hoci Audi má závod v Mexiku, chystané clá amerického prezidenta Trumpa sú zamerané aj na dve susedné krajiny na sever a na juh od Spojených štátov. Audi by tak v USA nemohlo predávať ani model Q5 (vrátane PHEV) a v budúcnosti ani model Q8 e-tron. Porsche so svojimi výrobnými závodmi v Stuttgarte, Lipsku a Bratislave by tiež čelilo veľkým problémom. Ako píše nemecký denník Handelsblatt s odvolaním sa na niekoľko osôb oboznámených s touto záležitosťou, koncern to chce zmeniť a vyrábať Audiny a Porsche v Spojených štátoch. Kedy a ako, však zatiaľ nie je jasné a na stole sú rôzne scenáre. „Najpravdepodobnejším scenárom medzi zasvätenými je rozšírenie závodu VW v Chattanooge v Tennessee,“ uvádza Handelsblatt. Závod má stále kapacitu na rozšírenie, ktoré by bolo pravdepodobne potrebné: Naposledy sa tu vyrobilo 150 000 kusov spaľovacieho modelu Atlas a 25 000 kusov elektrického modelu MEB ID.4.

Audi and Porsche could build cars in the US - electrive.com
Unlike Volkswagen, Audi and Porsche do not currently manufacture cars in the US. In view of the tariffs on car imports announced by US President Donald Trump,