Týždeň 2025-06

Prvé elektrické Ferrari príde v októbri
Ferrari pokračuje vo svojich plánoch elektrifikácie aj napriek problémom, ktorým čelia mnohé luxusné automobilky. Spoločnosť oznámila, že jej prvé elektrické vozidlo s názvom „elettrica“ bude mať premiéru 9. októbra 2025 ako jeden zo šiestich nových modelov uvedených na trh v tomto roku. V roku 2024 Ferrari zaznamenalo výrazný posun smerom k elektrifikácii, pričom 51 % jeho predaja tvorili hybridy. Na podporu svojich ambícií v oblasti elektrických vozidiel postavilo Ferrari v Maranelle novú továreň určenú na výrobu elektrických a hybridných vozidiel. Očakáva sa, že prvým elektrickým Ferrari bude špičkový crossover SUV s cenou okolo 519 000 USD, čo z neho robí najdrahší nelimitovaný model v ponuke. Ferrari nadviazalo spoluprácu so spoločnosťou SK On v oblasti batérií a môže ponúkať ročné predplatné na záruku na batérie pre elektromobily. Napriek vysokej cene je Ferrari naďalej odhodlané venovať sa v budúcnosti elektrifikácii svojich vozidiel a usiluje sa o rovnováhu medzi výkonom a udržateľnosťou svojej ikonickej značky.

Model Y spoločnosti Tesla bol vlani najregistrovanejším BEV v Európe
Model Y spoločnosti Tesla bol v roku 2024 najregistrovanejším batériovým elektrickým vozidlom (BEV) v Európe s 209 214 registráciami, a to napriek 17 % medziročnému poklesu. Celkovo bol štvrtým najregistrovanejším vozidlom po modeloch Dacia Sandero, Renault Clio a Volkswagen Golf. Model 3 spoločnosti Tesla tiež zaznamenal nárast počtu registrácií, čím sa celkovo umiestnil na 27. mieste. Napriek problémom spoločnosť Tesla vyzdvihla Model Y ako najpredávanejšie vozidlo na svete v roku 2024 a oznámila uvedenie osvieženého dizajnu. Medzi ďalšie najpredávanejšie BEV vozidlá patrili Volvo EX30, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4 a ID.3, pričom celkový počet dodávok BEV v Európe dosiahol 1,98 milióna. Nový Model Y spoločnosti Tesla sa v súčasnosti vyrába vo všetkých štyroch jej závodoch Gigafactory na celom svete.

Poľsko zavádza dotácie pre elektromobily
Poľsko spustilo nový dotačný program NaszEauto pre elektromobily, ktorý je určený pre súkromné osoby a samostatne zárobkovo činné osoby a na ktorý je vyčlenených 1,6 miliardy zlotých (približne 380 miliónov eur) z fondu EÚ na oživenie hospodárstva. Program ponúka základnú dotáciu vo výške 18 750 zlotých (približne 4 450 eur) na elektromobil, pričom ďalšie prémie sú k dispozícii na vyradenie starých vozidiel so spaľovacím motorom a pre osoby s nízkymi príjmami, čím sa celková dotácia môže zvýšiť na 40 000 zlotých (približne 9 500 eur).

Tesle klesá predaj v Európe
Predaj spoločnosti Tesla v Európe v januári 2025 prudko klesol, pričom mnohí tento pokles pripisujú nespokojnosti s angažovanosťou generálneho riaditeľa Elona Muska v európskej politike. Hoci Muskova povesť určite ovplyvnila predaj, v hre sú aj iné faktory. Výsledky spoločnosti Tesla klesli na každom európskom trhu v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Okrem toho spoločnosť prechádza pri svojom najpredávanejšom modeli Y na nový dizajn, čo ovplyvnilo výrobu a zásoby. Táto kombinácia faktorov prispela k výraznému poklesu predaja spoločnosti Tesla v Európe.

Porsche chce vyrábať viac spaľovacích motorov
Porsche plánuje rozšíriť svoje produktové portfólio o ďalšie modely so spaľovacím motorom a plug-in hybridné modely, aby posilnilo ziskovosť v krátkodobom a strednodobom horizonte. Napriek predchádzajúcim ambicióznym cieľom v oblasti elektrických vozidiel spoločnosť Porsche v dôsledku ekonomického vývoja brzdí investície do elektrickej budúcnosti. Spoločnosť očakáva v roku 2025 tržby vo výške 39 až 40 miliárd eur, pričom prevádzková návratnosť tržieb bude len 10 až 12 %. Aby tomu Porsche čelilo, zvažuje úpravy svojej organizačnej štruktúry a rozšírenie svojej špeciálnej a exkluzívnej manufaktúry. Okrem toho Porsche skúma podporu Audi pre model Macan so spaľovacím motorom.

Airbus pozastavuje svoj projekt leteckého taxíka
Spoločnosť Airbus pozastavila svoj projekt leteckého taxíka CityAirbus kvôli súčasným obmedzeniam v technológii batérií, ktoré bránia elektrickému lietadlu s vertikálnym vzletom a pristátím (eVTOL) preletieť vzdialenosť 100 kilometrov so štyrmi cestujúcimi. Pozastavenie nasleduje po finančných problémoch iných nemeckých začínajúcich podnikov v oblasti leteckého taxíka, Lilium a Volocopter, ktoré tiež zápasia s problémami. Projekt, ktorý vyvinula spoločnosť Airbus Helicopters v nemeckom Donauwörthu, bol odložený na neurčito, hoci spoločnosť nevylúčila, že ho v budúcnosti obnoví. Generálny riaditeľ Airbusu Bruno Even uviedol, že technológia ešte nie je dostatočne vyspelá na ambiciózne ciele stanovené pre CityAirbus. Napriek značným investíciám do technológie elektrického lietania vrátane výstavby novej vývojovej haly a uvedenia modelu CityAirbus NextGen v roku 2024 projekt ďalej komplikuje náročnosť viacročných certifikačných a schvaľovacích postupov. Neúspechy odrážajú širšie ťažkosti v sektore eVTOL, kde spoločnosti ako Ehang, Xpeng Aeroht, Archer a Joby tiež súťažia o realizáciu prvého leteckého taxíka pripraveného na trh.
