Týždeň 2025-08

Tesla, BYD a ďalší výrobcovia automobilov sú predmetom vyšetrovania v Taliansku
Taliansky orgán pre hospodársku súťaž Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) začal vyšetrovanie spoločností Tesla, BYD, Stellantis a Volkswagen pre nekalé obchodné praktiky. Automobilky sú obvinené zo zavádzania zákazníkov o výkone svojich elektrických vozidiel vrátane dojazdu, degradácie kapacity batérií a obmedzení záruky. AGCM tvrdí, že spoločnosti na svojich webových stránkach poskytovali protichodné a nejasné informácie. Dňa 20. februára 2025 AGCM spolu s talianskou políciou pre finančnú kriminalitu (Guardia di Finanza) vykonala inšpekciu v talianskych sídlach automobiliek. Každá spoločnosť je vyšetrovaná samostatne.

Ďalšie varianty Tesla Model Y Juniper dostupné objednávku
Tesla predstavila v Európe ďalšie varianty faceliftovaného Modelu Y (kódové označenie Juniper), okrem modelu Performance. Po špeciálnej „Launch Series“ teraz spoločnosť ponúka tri verzie: základný Model Y s pohonom zadných kolies, s pohonom zadných kolies s dlhým dojazdom a s pohonom všetkých kolies s dlhým dojazdom. Cena základného Modelu Y s batériou LFP je 44 990 eur a jeho dojazd podľa WLTP je 500 kilometrov s 19-palcovými kolesami. Variant Long Range Rear-Wheel Drive má batériu s kapacitou 78,4 kWh a dojazd až 622 kilometrov, zatiaľ čo cena modelu Long Range All-Wheel Drive začína na 52 990 eur a ponúka dojazd až 586 kilometrov.

Dacia vyvíja dvojíčku k Renaultu Twingo EV
Dacia vyvíja nové cenovo dostupné elektrické vozidlo, ktoré bude dvojčaťom pripravovaného modelu Renault Twingo EV. Vývojový cyklus tohto nového elektromobilu je nezvyčajne krátky, len 16 mesiacov, a jeho debut sa očakáva v roku 2026 s cenou 18 000 EUR (18 800 USD). Cieľom tohto nového EV je nadviazať na úspech modelu Dacia Spring, ktorého sa v rokoch 2021 až 2024 predalo viac ako 140 000 kusov. Na rozdiel od modelu Spring, ktorý sa vyrába v Číne, sa nový model bude vyrábať v Európe, aby sa predišlo dovozným clám. Nová Dacia EV bude mať v porovnaní s modelom Spring vylepšené rozmery, technológie a dizajn. Bude mať tiež spoločný základ s modelom Renault Twingo EV, pričom bude využívať úsporné opatrenia a zjednodušenú konštrukciu. Očakáva sa, že nová malá Dacia EV bude predstavená a uvedená do predaja v roku 2026, pred novou generáciou modelu Sandero.

Volkswagenu sa v Číne nedarí - v januári predal 9 kusov sedanu ID.7
Volkswagen predal v Číne v januári len deväť kusov svojho plne elektrického sedanu ID.7, čo je výrazný pokles oproti 2 269 kusom v januári 2024. Celkovo Volkswagen v Číne predal 4 552 elektrických vozidiel, čo je o 71 % menej ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Najpredávanejším modelom bol hatchback ID.3 s 2 623 predanými kusmi, nasledovaný modelmi ID.4 X a ID.4 Crozz. Model ID.7 Vizzion, vyrobený v spolupráci so spoločnosťou FAW, čelil tvrdej konkurencii v preplnenom segmente sedanov za 200 000 jüanov (27 300 USD), kde súperil s modelom Tesla Model 3 a ďalšími elektrickými sedanmi od čínskych začínajúcich a starších automobiliek. V Číne sú stále populárnejšie vozidlá SUV, ktoré prevyšujú sedany v pomere 1:3.

Volkswagen oznamuje strategickú spoluprácu so spoločnosťou CATL na spoločnom vývoji batérií v Číne
Volkswagen Group China podpísal s čínskym gigantom CATL memorandum o strategickej spolupráci s cieľom spoločne vyvíjať cenovo konkurencieschopné batérie, výmenu batérií a preskúmať možnosti recyklácie batérií. Cieľom spolupráce je vybudovať silný miestny dodávateľský systém ako súčasť stratégie spoločnosti Volkswagen „V Číne, pre Čínu“. Dohoda zahŕňa spoločnosť Volkswagen Group (China) Technology Co, Ltd. a čínske spoločné podniky VW SAIC-VW, FAW-VW a Volkswagen Anhui. Obe spoločnosti budú spolupracovať aj v oblasti transparentnosti dodávok surovín a technológie V2G (vehicles-to-grid). Napriek tomu, že Volkswagen čelí klesajúcim predajom v Číne, zdvojnásobuje svoje úsilie na tomto trhu, vrátane investície vo výške 2,5 miliardy EUR v roku 2024 a podielu v začínajúcom podniku Xpeng, ktorý vyrába elektrické vozidlá. CATL zostáva najväčším dodávateľom batérií v Číne a na celom svete.

Mercedes uvedie na trh elektrickú triedu E
Spoločnosť Mercedes-Benz potvrdila plány na uvedenie novej plne elektrickej triedy E v rámci komplexnej modelovej rady, ktorá bude do roku 2027 zahŕňať desiatky nových alebo prepracovaných modelov. Elektrická trieda E môže nahradiť model EQE vzhľadom na jeho neuspokojivý predaj. Počnúc modelom CLA zavedie Mercedes flexibilné platformy, ktoré bude možné prispôsobiť pre rôzne modely vrátane elektrickej Triedy E. Cieľom tohto prístupu je zachovať silné stránky modelov BEV aj ICE bez toho, aby sa obetoval priestor, elegancia, pohodlie alebo účinnosť. Modelová rada zahŕňa aj nový elektrický model GLC a jej cieľom je dosiahnuť do roku 2027 podiel xEV viac ako 30 %. Mercedes čelí ekonomickému tlaku v súvislosti s klesajúcim predajom a obratom, čo vedie k plánom na výrobné opatrenia a zvýšenie výroby v krajinách s nižšími nákladmi, ako je Maďarsko.

Trump zruší všetky nabíjačky elektomobilov v budovách federálnej vlády
Trumpova administratíva plánuje zrušiť všetkých 8 000 nabíjačiek pre elektromobily v budovách federálnej vlády a predať novozakúpené elektromobily Generálnej správy služieb (GSA). GSA, ktorá spravuje budovy vo vlastníctve federálnej vlády a ich nabíjačky pre EV, informovala regionálne úrady, že tieto nabíjacie stanice sa nepovažujú za súčasť kritickej infraštruktúry. GSA pracuje na zrušení súčasných zmlúv o pripojení do siete a po ich zrušení budú nabíjacie stanice vyradené z prevádzky. Portál The Verge uvádza, že GSA už poslala e-mail o týchto plánoch regionálnym úradom a Colorado Public Radio potvrdilo, že e-mail bol zaslaný federálnemu centru v Denveri, ktoré má 22 nabíjacích staníc pre EV na 11 lokalitách. Administratíva tiež vyradila z prevádzky webovú stránku GSA venovanú elektrifikácii vozového parku.
