Týždeň 2025-09

Dočká sa Tesla model S a X faceliftu už tento rok?
Vlajkové lode spoločnosti Tesla - Model S a Model X boli zatienené modelmi Model 3 a Y, ktoré sa dočkali viacerých vylepšení. Viceprezident spoločnosti Tesla zodpovedný za vývoj Lars Moravy však naznačil možné aktualizácie modelov S a X ešte v tomto roku. Moravy naznačil, že facelift bude zahŕňať významné dizajnové a konštrukčné vylepšenia, podobne ako predchádzajúce aktualizácie, ale s ďalšími vylepšeniami čerpanými z funkcií modelov 3 a Y. Hoci konkrétne údaje neboli zverejnené, možné zmeny by mohli zahŕňať vizuálne vylepšenia, úpravy odpruženia a podvozku a nové materiály v interiéri. Napriek neuspokojivým predajom v poslednej dobe, je Tesla naďalej oddaná modelom S a X a neplánuje ich ukončiť. Samotný facelift modelov však nemusia stačiť na zvýšenie predaja vzhľadom na súčasné problémy spoločnosti Tesla a rastúcu konkurenciu na trhu luxusných elektrických vozidiel.

BYD si za Atto 2 v prvých krajinách EÚ pýta približne 30 000 eur
Spoločnosť BYD spustila konfigurátor svojho elektrického kompaktného SUV Atto 2 v Holandsku a Francúzsku a stanovila jeho cenu na približne 30 000 eur. Ceny pre Nemecko a Spojené kráľovstvo zatiaľ neboli oznámené. Atto 2 je umiestnený pod modelmi Atto 3 a Dolphin so štartovacou cenou 31 690 eur v Holandsku a 29 990 eur vo Francúzsku. Atto 2 je vybavené batériou s kapacitou 45 kWh a pohonom predných kolies s výkonom 130 kW, pričom podľa WLTP ponúka dojazd 312 km. Je to prvý kompaktný model BYD, ktorý využíva konštrukciu typu cell-to-body, ktorá integruje batériu do podvozku vozidla. Očakáva sa, že výroba v Európe sa začne v Maďarsku v roku 2025, pričom Atto 2 bude tretím modelom, ktorý zíde z výrobnej linky po Atto 3 a Dolphin. Budúce aktualizácie môžu zahŕňať väčšiu batériu a vylepšenú schopnosť rýchleho nabíjania.
Atto 2 meria na dĺžku 4,31 metra, na šírku 1,83 metra a na výšku 1,68 metra, takže je o niečo dlhšie, ale vyššie ako VW ID.3. Je vybavený platformou e-Platform 3.0 spoločnosti BYD s konštrukciou cell-to-body, ktorá integruje batériu do podvozku vozidla, čím zvyšuje priestorovú efektívnosť a tuhosť karosérie. Atto 2 je vybavené lopatkovými batériami BYD využívajúcimi robustnú chemickú štruktúru článkov LFP a neskôr v priebehu roka sa očakáva väčší variant batérie. Zatiaľ čo súčasná batéria ponúka dojazd 312 km a maximálny nabíjací výkon 65 kW, od väčšej batérie sa očakáva zlepšenie možností rýchleho nabíjania.

Škoda spúšťa sériovú výrobu nového modelu Enyaq
Škoda začala v Mladej Boleslavi vyrábať prepracovaný modelový rad Enyaq, ktorý teraz schádza z linky spolu s menším modelom Elroq a spaľovacím modelom Octavia. Modernizovaný Enyaq s novým dizajnovým jazykom Škoda „Modern Solid“ je k dispozícii s dvoma veľkosťami batérií: 59 kWh a 77 kWh. Ceny v Nemecku začínajú na 44 400 eur za Enyaq 60, 48 900 eur za Enyaq 85 a 51 150 eur za Enyaq 85x s pohonom všetkých kolies. Modely Enyaq a Enyaq Coupé sa dočkali menších technologických aktualizácií, ale zachovali si technológiu pohonu platformy MEB.
Okrem toho sa v hlavnom závode Škoda teraz popri modeloch Enyaq a Octavia vyrába aj druhý model MEB, Elroq. Závod v hale M13 je prvým závodom koncernu Volkswagen v Európe, ktorý vyrába modely ICE a BEV vedľa seba, čo umožňuje rýchle prispôsobenie sa zmenám v dopyte zákazníkov. Škoda v tomto závode vyrába aj batériové systémy z dodaných článkov, ktoré využívajú ostatné značky VW a zákazník MEB, spoločnosť Ford, až do vybudovania vlastnej montáže batérií v Kolíne nad Rýnom.

Rivian hlási rekordné príjmy v poslednom štvrťroku 2024
Spoločnosť Rivian Automotive, výrobca elektromobilov a spoločnosť pôsobiaca v oblasti outdoorovej rekreácie, oznámila svoje finančné výsledky za 4. štvrťrok 2024 a celý kalendárny rok. Spoločnosť vykázala za 4. štvrťrok 2023 čisté príjmy vo výške 170 000 USD, čo predstavuje výrazný nárast oproti 4. štvrťroku 2023, kedy dosiahla čistú stratu 606 mil. Spoločnosť Rivian svoje rekordné štvrťročné príjmy pripísala predaju regulačných kreditov, rastu príjmov zo softvéru a služieb a zvýšeným cenám vozidiel.
Za celý rok 2024 zaznamenala spoločnosť Rivian čistú stratu vo výške 1,2 miliardy USD, čo je menej ako 2,03 miliardy USD v roku 2023, pričom čistý príjem dosiahol 4,434 miliardy USD, čo je o 536 000 USD viac ako v roku 2023. Počas 4. štvrťroka spoločnosť Rivian vyrobila vo svojom závode v meste Normal v štáte Illinois 12 727 vozidiel a dodala 14 183 vozidiel1. Za celý rok spoločnosť vyrobila 49 476 vozidiel a dodala 51 579 vozidiel.
Vedenie spoločnosti Rivian zdôraznilo, že k zlepšeniu tržieb vo 4. štvrťroku prispelo zlepšenie variabilných nákladov, tržieb na dodanú jednotku a fixných nákladov. Očakáva sa, že tieto zlepšenia spoločnosti umožnia dosiahnuť mierny hrubý zisk v roku 2025.

Má Tesla problémy s odbytom v Číne?
Spoločnosť Tesla oznámila, že v Číne dokáže dodať nové objednávky na modernizovaný Model Y do dvoch týždňov, čo vyvoláva otázky týkajúce sa možných problémov s dopytom. Nový Model Y, ktorý bol uvedený na trh minulý mesiac, má aktualizovaný dizajn a nové funkcie podobne ako modernizovaný Model 3. Tesla začala v Číne dodávať aktualizovaný Model Y s pohonom všetkých kolies Long Range AWD a otvorila objednávky na edíciu bez pohonu všetkých kolies a na edíciu Standard Range RWD. Napriek fámam o státisícoch objednávok aktualizovaný konfigurátor spoločnosti Tesla naznačuje niečo iné. Dodacia lehota modelu Y Long Range AWD je 6 až 10 týždňov, zatiaľ čo model Standard Range RWD môže byť dodaný za 2 až 4 týždne. Z údajov poisťovne vyplýva, že dodávky spoločnosti Tesla v roku 2025 sú v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nižšie približne o 7 000 kusov.
