Týždeň 2025-10

Volkswagen predstavil "lacný" elektromobil pre masy
ID. EVERY1 je koncept automobilu značky Volkswagen, základný elektrický model, ktorého uvedenie na trh je naplánované na rok 2027 so štartovacou cenou približne 20 000 eur. Tento model spolu s modelom ID. 2all, ktorý by sa mal začať predávať v roku 2026, je súčasťou novej rodiny elektrických mestských vozidiel značky Volkswagen, vyvinutej na platforme modulárneho elektrického pohonu (MEB) s pohonom predných kolies. ID. EVERY1 má za cieľ ponúkať cenovo dostupnú, inteligentnú a flexibilnú mobilitu so športovým dizajnom, všestranným interiérom a prepracovaným softvérom. Plán spoločnosti Volkswagen do budúcnosti zahŕňa uvedenie deviatich nových modelov do roku 2027, pričom štyri z nich budú elektrické. Cieľom spoločnosti je do roku 2030 posilniť svoju pozíciu popredného veľkosériového výrobcu a ponúkať rozmanité portfólio, ktoré zahŕňa efektívne modely so spaľovacím motorom, pokročilé hybridy a plne elektrické vozidlá.

Slovensko vybuduje celoštátnu sieť rýchlo nabíjacích staníc
Projekt výstavby národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc (UFC) pre elektromobily na diaľniciach a rýchlostných cestách na Slovensku sa posúva vpred po tom, čo vláda SR schválila štátnu spoločnosť MH Invest, s.r.o. ako prijímateľa prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti SR. Cieľom projektu je zvýšiť dostupnosť nabíjacích bodov pre elektrické vozidlá pozdĺž transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), pričom sa plánuje vybudovať minimálne 228 nabíjacích bodov s výkonom najmenej 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre úžitkové vozidlá. Tieto stanice budú interoperabilné a prístupné pre všetkých zákazníkov prostredníctvom medzinárodných roamingových platforiem. Projekt je rozdelený do dvoch etáp: prvá etapa zahŕňa výstavbu elektrických kapacít prostredníctvom regionálnych distribučných spoločností, zatiaľ čo druhá etapa sa zameriava na vybudovanie a prevádzkovanie nabíjacích bodov spoločnosťou MH Invest, s.r.o. v spolupráci s koncesionármi vybranými v procese verejného obstarávania.

Vo Francúzsku podpálili niekoľko vozidiel značky Tesla
Pri požiari v predajni značky Tesla v Plaisance-du-Touch neďaleko francúzskeho Toulouse bolo zničených alebo poškodených niekoľko vozidiel značky Tesla. K incidentu nadránom okolo 4.00 h ráno, požiar sa podarilo hasičom rýchlo zlikvidovať. Osem vozidiel bolo úplne zničených a štyri boli značne poškodené, pričom odhadované škody presiahli 700 000 eur. Miestne úrady majú podozrenie na podpaľačstvo, pričom sa odvolávajú na dieru v plote a nedávne vyhrážky. Obchod zostal po incidente počas celého dňa zatvorený.
Táto udalosť prichádza v čase celosvetových protestov a vandalizmu namierených proti spoločnosti Tesla a jej generálnemu riaditeľovi Elonovi Muskovi. Proti Muskovej angažovanosti v americkej vláde protestujú antifašistické skupiny, najmä v USA. Vo Francúzsku sa síce plánovali niektoré protesty, ale extrémistické skupiny údajne vyzvali na rozsiahle podpaľačstvo proti obchodom Tesla. Tento incident poukazuje na rastúce napätie a cielené akcie proti spoločnosti Tesla v kontexte širších sociálnych a politických nepokojov.

Xiaomi plánuje predávať elektromobily mimo Číny od roku 2027
Spoločnosť Xiaomi oznámila, že od roku 2027 plánuje celosvetovo predávať svoje elektromobily, čo prezradil prezident William Lu na Svetovom mobilnom kongrese (MWC) 2025 v Barcelone. Na podujatí spoločnosť predstavila svoj elektromobil SU7 Ultra spolu s novou technológiou smartfónov. Napriek silnému domácemu dopytu v Číne, kde sa ročná produkcia SU7 Ultra vypredala len za dve hodiny, bude spoločnosť Xiaomi k medzinárodnej expanzii pristupovať opatrne. Spoločnosť plánuje začať skúmať európske trhy v marci, pričom začne s menšími prevádzkami a až potom sa zameria na väčšie trhy.
Spoločnosť Xiaomi v súčasnosti ponúka modely SU7 a SU7 Ultra a pripravuje sa na uvedenie elektrického SUV YU7. Lu zdôraznil, že spoločnosť Xiaomi sa naďalej zameriava predovšetkým na posilnenie svojej pozície na čínskom trhu, keďže úspech na domácom trhu považuje za kľúčový pre expanziu do zahraničia. Vstup spoločnosti na trh s elektrickými vozidlami v roku 2021 spočiatku čelil skepticizmu investorov, ktorí sa obávali, že podnikanie v oblasti automobilov by mohlo negatívne ovplyvniť hlavné aktivity spoločnosti Xiaomi v oblasti mobilných telefónov. Úspešné uvedenie modelu SU7 na trh v marci 2024 však pomohlo tieto obavy zmierniť a zvýšilo dôveru v ambície spoločnosti Xiaomi v oblasti elektromobilov.

Prepad predaja Tesly v Európe pokračuje, v Nemecku o 70 %
Pokles predaja spoločnosti Tesla v Európe sa naďalej zhoršuje, pričom Nemecko tento rok zaznamenalo ohromujúci 70 % pokles dodávok. Vo februári dodala Tesla v Nemecku len 1 429 nových automobilov, čo predstavuje 76 % pokles v porovnaní s februárom 2024. To znamená výrazný pokles na kedysi najväčšom európskom trhu spoločnosti Tesla. Poklesy zaznamenali aj ďalšie krajiny vrátane Holandska, Portugalska a Španielska, pričom v Portugalsku bolo vo februári dodaných len 547 vozidiel a v Španielsku došlo k medziročnému poklesu o 44 %. Jedinou pozitívnou správou pre spoločnosť Tesla v Európe je Spojené kráľovstvo, kde sa predaj mierne zotavil a vo februári medziročne vzrástol o 7 % po 18 % poklese v januári.
Pokles predaja sa neobmedzuje len na Model Y, ako naznačujú niektorí fanúšikovia a investori spoločnosti Tesla. V Nemecku klesol predaj Modelu 3 v tomto roku o 40 %, a to napriek tomu, že k podobnej zmene modelu došlo už vlani. Vo Francúzsku sa predaj Modelu 3 prepadol o 60 %. To naznačuje, že problémy spoločnosti Tesla v Európe presahujú rámec zákazníkov čakajúcich na nové modely a poukazujú na širšie problémy, ako je zvýšená konkurencia, nasýtenie trhu alebo zmena preferencií spotrebiteľov. Pokračujúci pokles vyvoláva obavy o schopnosť spoločnosti Tesla udržať si svoj podiel na trhu v Európe, ktorá je pre automobilku kritickým regiónom.

Volkswagen vráti do aút fyzické tlačidlá
Volkswagen mení svoj prístup spoliehania sa na dotykové obrazovky a hmatové ovládanie a priznáva, že tento prístup bol chybný. Šéf dizajnu VW Andreas Mindt potvrdil, že od modelu ID.2 sa vrátia fyzické tlačidlá s vyhradenými ovládacími prvkami pre kľúčové funkcie, ako je hlasitosť, kúrenie a výstražné svetlá, pod obrazovkou a so skutočnými tlačidlami na volante.
Mindt zdôraznil: „Je to auto, nie telefón,“ a vyzdvihol význam hmatovej spätnej väzby pre bezpečnosť a použiteľnosť. Tento posun je v súlade s nadchádzajúcim hodnotením bezpečnosti Euro NCAP, ktoré bude na dosiahnutie päťhviezdičkového hodnotenia vyžadovať fyzické ovládanie základných funkcií, ako sú smerovky a stierače.
Tento krok nasleduje po všeobecnej kritike dotykových rozhraní, ktoré boli kritizované za to, že rozptyľujú pozornosť a sú frustrujúce. Predchádzajúce modely VW, ako napríklad ID.4, nútili používateľov pohybovať sa v menu alebo používať nepodsvietené haptické posuvníky, čo vytváralo veľmi slabý komfort používania. Aj iné automobilky vrátane Mercedesu uznali nevýhody dizajnov s veľkým podielom obrazoviek, pričom šéf dizajnu Mercedesu uviedol, že „obrazovky nie sú luxus“.
Zatiaľ čo úspora nákladov pôvodne viedla k trendu konsolidácie ovládacích prvkov do obrazoviek, výrobcovia automobilov si teraz uvedomujú hodnotu fyzických tlačidiel z hľadiska bezpečnosti a pohodlia, aj keď to znamená mierne vyššie výrobné náklady. Spoločnosť Tesla, priekopník dizajnu zameraného na obrazovky, tiež čelila odporu za odstránenie fyzických ovládacích prvkov, ako sú ovládanie prevodovky a páčky smeroviek, čo podnietilo návrat k fyzickým ovládačom a tlačidlám.
