Týždeň 2025-12

Softvérová divízia VW má za sebou ťažký rok...opäť
Spoločnosť Cariad, softvérovú divíziu skupiny Volkswagen, od jej založenia v roku 2020 sužujú finančné a prevádzkové problémy. Napriek rastúcim príjmom - vďaka vyšším licenčným poplatkom z vozidiel využívajúcich softvér Cariad - vykázala divízia v rokoch 2022 až 2024 prevádzkové straty vo výške viac ako 7,5 miliardy USD. Problémy v spoločnosti Cariad spôsobili oneskorené uvedenia kľúčových elektrických vozidiel na trh a viedli k zmenám vo vedení a plánovanému prepusteniu 1 600 zamestnancov. Pôvodne mal Volkswagen za úlohu vyvinúť vlajkovú loď Project Trinity EV, ale viaceré neúspechy ho prinútili reštartovať projekt, ktorý teraz využíva odborné znalosti a softvér spoločnosti Rivian pre svoju novú architektúru.

BYD predstavila "5 minútové nabíjanie"
Čínska automobilka BYD predstavila „Super E-Platform“, ktorá umožňuje megawattové nabíjanie s výkonom 1 000 kW. Táto technológia dokáže zvýšiť dojazd takmer o 250 míľ za päť minút a bude mať premiéru v cenovo dostupných modeloch, ako sú sedan BYD Han L a SUV Tang L. Spoločnosť BYD plánuje v Číne nainštalovať viac ako 4 000 nabíjačiek na podporu tohto systému. Tesla síce v roku 2022 predstavila megawattové nabíjanie pre svoje vozidlá Cybertruck a Semi, ale infraštruktúru pre takéto rýchlosti ešte plne nezaviedla. V USA zostávajú rýchlosti nabíjania elektromobilov pod možnosťami spoločnosti BYD, pričom väčšina modelov nedokáže dosiahnuť megawattový výkon. Iné automobilky, ako napríklad Porsche a GM, pracujú na modernizácii, ale naznačujú, že ľahšie vozidlá by mohli znížiť potrebu extrémnej nabíjacej infraštruktúry.

CEO spoločnosti Xiaomi zhodil melón zo 6. poschodia, aby demonštroval bezpečnosť batérie SU7 Ultra
Spoločnosť Xiaomi demonštrovala bezpečnosť batérie svojho elektromobilu SU7 Ultra EV tak, že svojou „bulletproof“ technológiou pokryla melón a ukázala, že batéria vydrží pád zo 6. poschodia. Rovnaká inovácia chráni batériu vozidla spolu s pokročilými bezpečnostnými prvkami, ako je 14-vrstvová zosilnená štruktúra, systém riadenia batérie (BMS) riadený umelou inteligenciou a monitorovanie v cloude. SU7 Ultra, ktorý bol uvedený na trh vo februári 2025 za cenu 529 900 juanov (73 110 USD), sa môže pochváliť pozoruhodným výkonom: 1 526 koní, dojazdom 620 km a zrýchlením 0-100 km/h za 1,98 sekundy. Z 10 % - 80 % sa nabije len za 11 minút a obsahuje aerodynamické konštrukcie pre stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Továrenský obmedzovač obmedzuje maximálnu rýchlosť vozidla na 140 km/h, ale plný výkon je dostupný po 300 km používania.

Útoky vandalov na vozidlá Tesla v USA pokračujú
Hamiltonská polícia informovala o vandalskom útoku v servisnom stredisku Tesla v Ontáriu, kde bolo poškodených viac ako 80 vozidiel vrátane škrabancov a prepichnutých pneumatík. Tento incident je súčasťou nedávnej série vandalských útokov zameraných na spoločnosť Tesla. Spoločnosť je v Kanade pod drobnohľadom, pretože pred pozastavením stimulačného programu zo strany vlády prefinancovala zľavy na elektromobily vo výške 43 miliónov USD, čo vyvoláva pochybnosti o dodávkach vozidiel. Tesla čelí odporu ako americká značka spojená s Elonom Muskom, významným politickým darcom Donalda Trumpa, ktorého obchodná politika vyostrila vzťahy medzi USA a Kanadou. Okrem toho predaj spoločnosti Tesla v Kanade ovplyvnilo pozastavenie stimulov pre elektromobily a klesajúci záujem verejnosti.

Dotovala Čína závod BYD v Maďarsku?
EÚ vyšetruje, či spoločnosť BYD dostala od Číny nezákonné dotácie na svoju novú továreň na výrobu elektrických vozidiel v Maďarsku, ktorá sa má začať vyrábať tento rok. Ak sa to preukáže, BYD by mohla čeliť sankciám, ako sú pokuty, predaj aktív alebo zníženie kapacity. Cieľom závodu, ktorého výstavba bola ohlásená na koniec roka 2023, je vyrábať malé a cenovo dostupné automobily pre Európu, čo spoločnosti BYD pomôže vyhnúť sa clám EÚ na elektrické vozidlá vyrobené v Číne. EÚ má podozrenie na nekalé čínske dotácie, ale nezverejnila konkrétne podrobnosti o financovaní, keďže vyšetrovanie je zatiaľ predbežné. Spoločnosť BYD plánuje investovať do závodu, ktorý by mal vyrábať 150 000 vozidiel ročne a vytvoriť 10 000 pracovných miest, až 4 miliardy eur. Maďarská vláda údajne o vyšetrovaní nevedela.

MG odhaľuje úplne nový MG4 EV na rok 2025
MG4 EV sa do roku 2025 dočká zásadnej zmeny dizajnu, pričom sa zmení na úplne nový model s väčšími rozmermi, nižšou hmotnosťou (1485 kg) a aktualizovaným dizajnom vrátane tvarovaných blatníkov a svetelného LED pásu. V porovnaní s predchodcom má o niečo menší motor s výkonom 120 kW, ale zachováva si maximálnu rýchlosť 160 km/h. Podrobnosti o kapacite batérie a dojazde zatiaľ neboli potvrdené. MG4 EV, ktorého uvedenie na trh sa očakáva v lete tohto roka, pravdepodobne celosvetovo nahradí súčasný model MG4 Electric s možnosťami prispôsobenia podobnými jeho predchodcovi. Cieľom nového modelu, ktorý vyrába čínska automobilka SAIC, ktorá vlastní MG, je zlepšiť slabý predaj v Číne zameraním sa na trhy ako Európa, Thajsko a India, kde je značka známejšia. Ceny zostávajú nezverejnené, ale cena predchádzajúceho modelu MG4 Electric sa v Európe začínala na 28 990 eur.
